Din varukorg är för närvarande tom!
Köpvillkor och leveransinformation
Företagsinformation
Innehållet i denna webbutik tillhandahålls, uppdateras och hanteras av:
ND Trading AB
www.nordiskadelar.se
Organisationsnummer: 559440-3411
E-postadress: hello@nordiskadelar.se
Klarnas köpvillkor hittar du här.
1 Köpvillkor
1.1 Instruktionsanvisningar
1.1.1 Det är viktigt att man har läst Nordiska Delars instruktioner före användning av produkten och följer dessa. Vid eventuella frågor kontakta din leverantör.
1.1.2 Instruktionen ska vara tillgänglig för badande personer och förvaras på en skyddad plats samt alltid åtfölja produkten.
1.2 Leverans
1.2.1 Samtliga order debiteras frakt som varierar beroende på fraktsätt och destination. Fri frakt på beställningar över 500 kr.
1.2.2 Lagerförda produkter levereras inom 1-5 veckor och beställningsvaror inom 8-10 veckor.
1.2.3 Leverans sker till tomtgränsen och farbar väg för tung trafik till leveransadress fordras.
1.2.4 Leverans till ö ombesörjes och betalas av kunden själv.
1.2.5 Nordiska Delar levererar endast inom Sverige.
1.3 Fraktskador och felaktig leverans
1.3.1 Transportskadat gods skall reklameras omgående dock senast inom 5 dagar från leveransen.
1.3.2 Retur kan endast göras om Nordiska Delar levererat fel produkt eller om återtagande godkänts av Nordiska Delar.
1.3.3 Dold skada/transportskada anmälda efter 5 dagar från mottagandet godkänns ej. Du måste därför avemballera produkten direkt efter mottagandet och kontrollera dess skick. Vid eventuella transportskador skall emballaget sparas för eventuell retur eller utbyte av produkt. Om skada har uppstått så får du inte använda produkten. Det är också viktigt att du sparar emballaget så att skadan ska kunna besiktigas vid handläggning av skadeärendet. Beroende på skadans omfattning byts produkten ut eller så skickas en reparatör hem till dig för att åtgärda felet. Nordiska Delar friskriver sig alla ytterligare krav från kunden gällande ersättning till följd av transportskador eller skadade produkter. Boka inte hantverkare förrän ni har mottagit beställningen, kontrollerat att rätt produkter har levererats och att inga skador har uppstått under transporten.
1.4 Garantivillkor
1.4.1 Nordiska Delar ger 2 års garanti för ny produkt och 1 års garanti för reservdelar och tillbehör.
1.4.2 Garantivillkoren för begagnade produkter lämnas endast för reservdelar om 6 månader.
1.4.3 Garantivillkoren gäller enbart för förstagångsköpare.
1.4.4 Följande komponenter omfattas inte av garanti, belysning, nackkuddar, spa-lock, axeltätningar och packningar eftersom dessa är slitagedelar.
1.5 Reklamation
1.5.1 Reklamation ska styrkas genom kvitto.
1.5.2 Köparen skall meddela säljaren om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet. Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid.
1.5.3 Det ålägger köparen att tillse att produkten är åtkomlig för serviceman. Måste kakel eller annat demonteras står köparen ansvarig för demontering och återställande. Gör servicemannen arbetet kommer avgift att debiteras enligt gängse taxa.
1.5.4 Nordiska Delar ansvarar inte skador orsakade av felaktig montering, förändring av ursprungsprodukt, missbruk eller felaktig användning av utrustning.
1.6 Force majeure
1.6.1 Nordiska Delar är inte ansvarig för skada eller försening som beror på myndighetsåtgärd, krigsliknande händelse, brand, arbetskonflikt, beslag, brist på transportmedel, brister inom transportbolaget, allmän varubrist eller andra omständigheter som Nordiska Delar inte kan råda över som antingen hindrar eller försvårar Nordiska Delars fullgörande i sådan grad, att det inte kan ske annat än till onormalt hög kostnad.
1.7 CE-Märkning
1.7.1 Nordiska Delars produkter är CE-märkta. Märkningen betyder att produkterna har bedömts innan dem släppts på marknaden och att de uppfyller EU:s säkerhets-, hälso- och miljökrav.
1.8 Säker användning
1.8.1 För att bäst utnyttja Nordiska Delars produkter samt att förebygga och undvika skador är det viktigt att man läser igenom instruktionerna och använde produkten på rätt sätt.
1.8.2 Använd Nordiska Delars produkt endast till den är avsedd för.
1.8.3 Handhavandet måste ske på ett sådant sätt att risk för skador på person och egendom inte uppstår.
1.8.4 Tänk på att du som användare har ansvar för att ingen kommer till skada.
1.8.5 Nordiska Delars produkt måste vara i fullgott skick. Den får inte användas om skador eller fel uppkommit som påverkar drift- och funktionssäkerheten. Inte heller om Nordiska Delars produkt har reparerats, ändrats eller justerats utan ansvarig persons tillstånd och godkännande.
1.8.6 Säkerhetsanordningar får inte sättas ur bruk eller avlägsnas.
1.8.7 Förändring av Nordiska Delars produkt som påverkar drift- eller funktionssäkerhet är inte tillåtna.
1.8.8 Skyltar och märkningar får inte avlägsnas eller göra oläsliga.
1.8.9 Installation, service och reparation får endast utföras av fackman med tillhörande kompetens.
1.9 Åldersgräns
Nordiska Delar tillämpar 18-års åldersgräns vid köp.
2 Beställning
2.1 När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
2.2 Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till hello@nordiskadelar.se
3 Leverans
3.1 Våra normala leveranstider är 2–4 dagar för produkter i lager. OBS! Under högsäsong kan leveranstiden påverkas.
3.2 Beställningar lagda på helger, skickas tidigast nästkommande helgfria vardag.
3.3 Leveranstiderna är förväntade tider och Nordiska Delar garanterar inte att varorna kommer fram inom angivna leveranstider då oförutsedda förseningar hos oss eller hos transportör kan uppstå.
3.4 Paket hämtas i första hand ut personligen med giltig legitimation och ordernummer. Om du vill låta ett ombud hämta ditt paket behöver ombudet visa upp både din och sin egen legitimation. Du får alltid en avisering som visar var och när paket skall hämtas. Avisering skickas via mobilnummer som är angivet vid beställning.
3.5 För alla paket som inte löses ut förbehåller sig Nordiska Delar rätten att debitera kunden 295 SEK för Nordiska Delars uppkomna kostnader för returfrakt och hanteringskostnad.
3.6 I dagsläget ombesörjer Nordiska Delar enbart leveranser inom Sverige.
3.7 Inspektera din vara noga vid mottagandet på utlämningsstället. Om emballaget är skadat, kontrollera att din vara är intakt. Om emballaget är skadat ber du ombudet skriva en notering om detta. Vi rekommenderar att du inte tar emot en produkt som är skadad.
4 Priser
4.1 Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
4.2 Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
5 Ångerrätt
5.1 Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.
5.2 Vid nyttjande av din ångerrätt:
5.2.1 Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss på hello@nordiskadelar.se, I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
5.2.2 Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
5.2.3 Du står för returkostnaden till en fast summa av 150 SEK((beräknat på Nordiska delars kostnader för returfrakt och hanteringskostnad) (Kostnad för retur av skrymmande leveranser till tomtgräns varierar, returkostanden meddelas via e-mail eller telesamtal)). Kostnaden för returen dras på returbeloppet vid återbetalning. Vi skickar returfraktsedel samt retursedel till dig som utskrivbara PDF: er via e-mail. Retursedeln skall fyllas i och läggas ner i paketet som ska returneras. Du står för skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
5.2.4 På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
5.3 Ångerrätten gäller inte vid:
5.3.1 Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
5.3.2 Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
5.3.3 Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
6 Reklamation och klagomål
6.1 Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
6.1.1 Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara hello@nordiskadelar.se
6.1.2 Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
6.2 Hur går du till väga vid reklamation?
6.2.1 Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till hello@nordiskadelar.sedär du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
6.2.2 Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
6.2.3 Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
7 Ansvarsbegränsning
7.1 Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
7.2 Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
7.3 Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
8 Produktinformation
8.1 Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
9 Information om Cookies
9.1 Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
10 Personuppgifter
10.1 Genom att handla hos Nordiska Delar accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
10.2 Nordiska Delar är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
10.3 Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.10.4 Vad är en personuppgift?
10.4.1 En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
11 Vilka uppgifter lagrar vi?
11.1 För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
11.2 Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
12 Rättslig grund
12.1 I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
12.2 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
12.2.1 Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna
12.2.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: Schenker, DHL och Postnord
12.2.3 Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevs leverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. Vi använder för utskick av nyhetsbrev.
12.3 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
12.4 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
12.5 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
13 Ansvarig för dataskydd
13.1 Nordiska Delar är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
14 Så skyddar vi dina personuppgifter
14.1 Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
15 Ändringar till de Allmänna Villkoren
15.1 Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
16 Tvist och lagval
16.1 I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
16.1.1 Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
16.1.2 Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.